American apple pie!

Jak wiecie lubię szybkie, proste i smaczne ciasta. Bez zbędnego kręcenia kremów, tworzenia warstw i innych dziwnych rzeczy. Nie znaczy to jednak, że czasami nie mam ochoty na coś specjalnego, ale to pozostawiam na wyjątkowe okazje. Dzisiaj prezentuję Wam amerykański placek jabłkowy, jest pyszny i szybko znika z blachy. Ważny jest odpowiedni dobór jabłek, muszą być kwaskowate i twarde, dlatego najlepiej użyć odmiany szara reneta. 



Lista składników

1,5 szkl. mąki pszennej zwykłej
1,5 szkl. mąki pszennej pełnoziarnistej
9 łyżek cukru
225-250 g masła
2-3 łyżki lodowatej wody
1,5 kg jabłek szara reneta
łyżka soku z cytryny
2 łyżki wiórków kokosowych lub płatków migdałowych
1 rozmącone jajko
cukier do posypania
tortownica o średnicy 24 cm

Przygotowanie

W misce mieszamy mąkę, masło, 3 łyżki cukru i zagniatamy, dodajemy wodę, formujemy kulę, wkładamy do woreczka i odkładamy do lodówki na minimum 30 minut. Piekarnik nagrzewamy do temperatury 190 stopni. Jabłka obieramy, kroimy na cienkie plasterki, wrzucamy do rondla, dolewamy 1-2 łyżki wody. Dusimy ok. 5 minut, co jakiś czas potrząsając garnkiem, dodajemy 6 łyżek cukru (lub mniej jeśli nie lubimy słodkich ciast) i sok z cytryny. 2/3 ciasta rozwałkowujemy i wylepiamy dno i ścianki tortownicy, posypujemy wiórkami, nakładamy jabłka. Następnie rozwałkowujemy pozostałe ciasto i przykrywamy nim masę jabłkową, sklejamy górną warstwę ciasta z brzegami, na środku robimy mały otwór, aby para, która tworzy się podczas pieczenia mogła wydostać się na zewnątrz. Smarujemy jajkiem (ja użyłam połowę), posypujemy cukrem i wstawiamy do piekarnika. Pieczemy 30 minut. Możemy podać tuż po wyjęciu z piekarnika z gałką lodów śmietankowych lub po ostudzeniu z ulubioną herbatą czy kawą. 
Smacznego!


 








Komentarze

  1. Ale bym zjadła kawałeczek:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrobiłam, ale: z braku mąki pełnoziarnistej dałam zwykłą, z braku masła dodałam margaryny i z braku jabłek dałam jabłka ze słoika. Nie miałam też wiórek :D ale za to do ciasta wpadło gratis trochę proszku i żółtko ;) czekam co wyjdzie :D Sylut

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz